Politie waarschuwt voor oplichting: meer dan 15 aangiften in één week

De zomervakantie is voor velen een moment van ontspanning, maar dat geldt niet voor online oplichters. Terwijl mensen genieten van hun congé, blijven cybercriminelen actief en dat baart zorgen. De politiezone Brugge stelt de laatste week een opvallende toename vast van informaticabedrog, met maar liefst 15 aangiftes tussen 20 en 27 juli. De meeste slachtoffers zijn ouderen boven de 70 jaar.
Cybercriminelen gebruiken bekende instellingen als lokmiddel
Online oplichters gebruiken steeds sluwere methodes om vertrouwen te wekken. Vaak doen ze zich voor als betrouwbare instanties zoals Card Stop of de Christelijke Mutualiteit (CM). Vervolgens proberen ze gevoelige informatie zoals pincodes los te krijgen via telefoon of e-mail.
Voorbeeld 1: Valse oproep van ‘Card Stop’
Een veelvoorkomende tactiek is het nabootsen van Card Stop. Slachtoffers worden opgebeld met het verontrustende bericht dat er frauduleuze banktransacties zouden hebben plaatsgevonden. De beller vraagt vervolgens om persoonlijke gegevens of pincode te bevestigen.
Belangrijk: Card Stop belt zelden tot nooit zelf naar klanten. Als je zo’n oproep krijgt: breek het gesprek meteen af en neem zelf contact op met je bank via een officieel kanaal.
Voorbeeld 2: Valse mail van de Christelijke Mutualiteit
Een andere methode is via phishingmails zogenaamd van de Christelijke Mutualiteit, met het verzoek om je gegevens bij te werken. Nadien volgt vaak een telefoontje waarbij opnieuw verwezen wordt naar frauduleuze handelingen. Het doel? Je pincode en bankgegevens ontfutselen.
Ook hier geldt: klik nooit op verdachte links en geef nooit persoonlijke gegevens via telefoon of mail door, hoe geloofwaardig het verhaal ook klinkt.
Herken de signalen van online oplichting
Cybercriminelen maken gebruik van dringende taal, computerstemmen en een gevoel van paniek of urgentie om slachtoffers te misleiden. Enkele tips van de cybercrime unit van politie Brugge:
- Wees alert voor onverwachte telefoontjes of e-mails, zeker als ze dwingend of verontrustend zijn opgesteld.
- Geef nooit, maar dan ook nooit, je pincode door aan niemand. Ook niet aan banken of officiële instanties.
- Vertrouw je het niet? Stop het gesprek en bel zelf naar je bank via het officiële nummer.
Waarschuw je (groot)ouders tegen online fraude
De politie merkt dat vooral ouderen het slachtoffer worden van deze digitale oplichters. Omdat zij vaak niet actief zijn op sociale media, bereikt de waarschuwing hen moeilijker. De politie roept daarom op om deze tips te delen met je (groot)ouders, buren of kennissen die minder digitaal vaardig zijn. Een kort gesprek kan hen duizenden euro’s besparen.
De politie van Brugge probeert deze boodschap ook via andere kanalen te verspreiden, maar mond-tot-mond verspreiding van deze boodschap blijven essentieel om deze kwetsbare doelgroep te beschermen.