Kappers, restaurants en wellnesscentra vaak niet duidelijk over prijzen: dit zijn jouw rechten als klant

klant kassa
foto: shutterstock.com

Uit een recent rapport van de FOD Economie blijkt dat bijna 70% van de gecontroleerde ondernemingen in 2024 in overtreding was met de economische basiswetgeving. Vooral restaurants, kappers, wellnesscentra en winkels blijken onvoldoende transparant over hun prijzen en wettelijke vermeldingen. Voor consumenten is dat een probleem.

Controle van duizenden ondernemingen: 7 op 10 in overtreding

Tussen februari en december 2024 voerde de Economische Inspectie van de FOD Economie controles uit bij 2.664 Belgische ondernemingen. Bij maar liefst 1.794 van deze bedrijven (67,3%) werden één of meerdere overtredingen vastgesteld. De controles richtten zich op vier belangrijke onderdelen van de economische wetgeving:

  • De aanduiding van prijzen,
  • Wettelijke vermeldingen op websites en sociale media,
  • De registratie bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO),
  • De naleving van verplichtingen rond elektronische betaalmiddelen.

In totaal werden 1.922 waarschuwingen uitgedeeld en 221 processen-verbaal opgesteld, waarvan 70 wegens het negeren van eerdere waarschuwingen.

Lees ook:  Zo word je misleid in de supermarkt: wat kan jij als klant doen?

Sectorspecifieke problemen: vooral wellness, horeca en kappers

De meeste inbreuken hadden betrekking op onjuiste of ontbrekende prijsaanduidingen. Dat was het geval in 1.207 van de 2.664 gecontroleerde ondernemingen, goed voor 45,3%. In sectoren zoals wellnesscentra (60,1%), de horeca met bediening (49,5%), fietsenwinkels (45,7%), kapsalons (44,7%) en bloemisten (41,5%) bleek het vaak fout te lopen.

Veel voorkomende fouten zijn:

  • Geen prijslijst aan de ingang van de zaak,
  • Incomplete prijsinformatie op websites of sociale media,
  • Tarieven zonder btw of verborgen supplementen.

Hoewel de meeste overtredingen als licht worden beschouwd, waren er toch 128 bedrijven (4,8%) waar de overtredingen zo ernstig waren dat er meteen een proces-verbaal werd opgesteld.

Wat is de impact op klanten?

Voor consumenten is de prijsinformatie een essentieel onderdeel van hun aankoopbeslissing. Wanneer prijzen onvolledig of onduidelijk zijn, wordt het moeilijk om producten of diensten correct te vergelijken. Dat kan leiden tot misleiding wanneer supplementen pas achteraf blijken te bestaan.

Klanten kunnen zo voor onaangename verrassingen komen te staan, zoals een onverwacht hoge rekening. Bovendien kan het vertrouwen van klanten ook aangetast worden, bijvoorbeeld wanneer contactgegevens ontbreken of betaling met kaart niet mogelijk is. Transparantie en duidelijke communicatie zijn dus fundamenteel voor een eerlijke relatie met de klant.

Lees ook:  Een reis annuleren: let op want het kan je veel geld kosten

Minister Clarinval wil sectoren beter ondersteunen

Volgens minister van Economie David Clarinval is er vooral sprake van onwetendheid bij ondernemers over hun wettelijke verplichtingen. “Deze resultaten tonen aan dat veel ondernemers nog niet voldoende vertrouwd zijn met bepaalde economische verplichtingen, zoals het afficheren van prijzen, de verplichtingen rond elektronische betalingen en het ontbreken van verplichte informatie over de identiteit van de dienstverlener op websites en sociale mediapagina’s.”

De minister benadrukt dat er niet enkel wordt ingezet op sancties, maar ook op ondersteuning. “In de komende maanden zullen we bedrijven ondersteunen en de communicatie van de FOD Economie naar de betrokken sectoren versterken, zodat zij hun klanten beter kunnen informeren en zich gemakkelijker in regel kunnen stellen.”

Wat kan jij als consument doen?

Als klant heb je het recht om vóór je iets koopt of boekt te weten wat het kost. Let op de onderstaande zaken:

  • Is de prijs duidelijk zichtbaar aan de ingang van de zaak?
  • Zijn alle diensten en supplementen vermeld?
  • Wordt de prijs inclusief btw weergegeven?
  • Heeft de website of socialemediapagina duidelijke contact- en bedrijfsgegevens?
Lees ook:  Heb jij een levensverzekering? Zo controleer je of je beschermd bent

Zie je onregelmatigheden? Dan kun je melding maken via meldpunt.belgie.be of rechtstreeks contact opnemen met de FOD Economie.

Interessant voor jou