Het populairste merk in België: ondanks prijsstijgingen blijven we dit massaal kopen

De prijzen in de supermarkten zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Het resultaat daarvan is dat we met z’n allen veel vaker naar huismerken grijpen in de supermarkt. Toch is er met Coca-Cola één merk dat razend populair blijft en in de meerderheid van de huishoudens aanwezig is.
Uit cijfers van NielsenIQ en GfK blijkt dat Coca-Cola al jaren het meest gekozen FMCG-merk in België is.
In 2022 alleen al werd Coca-Cola 52 miljoen keer gekocht door Belgische huishoudens. Daarmee laat het concurrenten zoals Lay’s, LU en Spa ruimschoots achter zich.
Daarnaast toont een Europees onderzoek aan dat Coca-Cola in 65% van de huishoudens aanwezig is. Dat betekent dat in zowat 2 of 3 keukenkasten of koelkasten een fles of blikje Coca-Cola te vinden is.
Hoe komt het dat Coca-Cola zo dominant blijft?
Een merk met emotionele waarde
Coca-Cola verkoopt meer dan een frisdrank: het verkoopt herinneringen en momenten. Van de iconische kerstcampagnes met de Coca-Cola-truck tot sponsoring van het WK voetbal, het merk verbindt zich slim aan emoties, tradities en gedeelde ervaringen.
Consistente smaak en kwaliteit
Consumenten weten exact wat ze krijgen. Of je nu een blikje opent in Brussel, Antwerpen of New York – de smaak is altijd hetzelfde. Dat schept vertrouwen, en vertrouwen is cruciaal voor merkloyaliteit.
Overal aanwezig
Wie door een Belgische supermarkt loopt, kan Coca-Cola niet missen. Het staat op ooghoogte, in promotiedisplays, en vaak dicht bij de kassa. Bovendien is Coca-Cola verkrijgbaar in elk type verkooppunt: van nachtwinkels tot tankstations.
Premiumbeleving ondanks hogere prijs
Zelfs nu inflatie en stijgende grondstofprijzen frisdranken duurder maken, beschouwen veel consumenten Coca-Cola als een kleine betaalbare luxe. Waar men misschien bespaart op grotere uitgaven of overstapt op huismerken voor basisproducten, gunt men zichzelf Coca-Cola als een moment van verwennerij. Bovendien voeren supermarkten zeer regelmatig promoties op Coca-Cola.
De invloed van inflatie: waarom juist nu A-merken winnen
In tijden van inflatie zijn er twee duidelijke trends in Belgisch koopgedrag. Voor basisproducten zoals pasta, rijst en melk grijpen we vaker naar huismerken om te besparen. Voor ‘belevingsproducten’ zoals frisdrank, chocolade en snacks kiezen we juist bewuster voor het favoriete A-merk.
Frisdrank is een categorie waarin merk en smaak een grote rol spelen. Uit onderzoek van GfK blijkt dat veel consumenten de smaakverschillen duidelijk proeven. Goedkopere alternatieven hebben daarom moeite om loyale Coca-Cola-drinkers te overtuigen.
Coca-Cola en de kracht van merkherkenning
Het succes van Coca-Cola is ook te danken aan jarenlang bouwen aan de herkenbaarheid. Het rood-witte logo, de kenmerkende flesvorm en de iconische typografie zijn wereldwijd herkenbaar.
Volgens marketingexperts is Coca-Cola een ‘love brand’, een merk waarvoor consumenten emotionele loyaliteit voelen, waardoor prijsstijgingen minder snel leiden tot overstappen.
Duurzaamheid en innovatie als toekomstpijlers
Hoewel frisdrankconsumptie in sommige landen onder druk staat door gezondheidsbewustzijn en suikerbelastingen, speelt Coca-Cola hierop in met alternatieven zoals Coca-Cola Zero Sugar en kleinere verpakkingsformaten. Ook investeert het merk in duurzame verpakkingen en recyclagecampagnes, wat inspeelt op de groeiende vraag van consumenten naar milieuvriendelijke keuzes.
Recent maakte concurrent Pepsi bekend dat het een frisdrank op de markt zal brengen die een gezondheidsvoordeel oplevert.